Sponsorowany „Like” na Facebooku?

Sponsorowany „Like” na Facebooku?

Post Rating

Przycisk „Like” to już niemal synonim Facebooka. „Lajkujemy” to, co się nam w Internecie podoba, to, co chcielibyśmy pokazać innym, klikamy w niego wtedy, gdy chcemy dołączyć do jakiegoś FanPage’a. Dzięki niemu możemy o wiele wygodniej, szybciej i łatwiej przekazywać naszym znajomym przeróżne informacje oraz budować swój własny profil na Facebooku. Czy jednak „Like” może być sponsorowany? Jak się okazuje, zespół Facebooka pracuje nad takim właśnie rozwiązaniem. Czy zatem mamy przestać ufać „lajkom” oraz zacząć traktować je jako reklamę? Warto przyjrzeć się nieco bliżej szykowanym przez Facebook rozwiązaniom.

 

Reklama na Facebooku

Już dzisiaj wiele firm korzysta z możliwości, jakie daje reklama na Facebooku. Dzięki niej można bez problemu przekazywać setkom tysięcy potencjalnych klientów informacje marketingowe, na przykład dotyczące promocji, nowości w usługach i produktach, Facebook umożliwia także komunikację z klientami, co znacznie wpływa na wizerunek firmy oraz pomaga w jego kreowaniu. Dzisiaj firma bez FanPage’a na Facebooku może notować znacznie niższe obroty niż ta, która postawiła na pełną interakcję z klientami. Dodatkowo jeszcze należy zaznaczyć, że dzięki Facebookowi firmy mogą precyzyjnie kierować swoje działania marketingowe, dobierając je do odpowiednich grup, aby były one jeszcze bardziej skuteczne. Zatem Facebook i inne portale społecznościowe to dzisiaj prawdziwa żyła złota!

 

„Like” jako reklama?

Przycisk „Like”, który możemy dzisiaj zobaczyć już niemal na każdej stronie internetowej, także po części pełni funkcję reklamy, jednak nie jest on jeszcze płatny. Możemy kliknąć „lajka” na stronie swojej ulubionej firmy, tym samym przekazując naszym znajomym, co nam się podoba, jednak jak miałaby działać sprzedaż przycisku „Like”?

Podobnie jak w przypadku innych działań sponsorowanych, które korzystają z kontekstu, czyli przykładowo: jeśli będziemy znajdowali się w pobliżu sklepu, który „zalajkował” ktoś z naszych znajomych, wówczas jego reklama będzie mogła pojawić nam się jako wiadomość na Facebooku w formie okienka, że ktoś polubił właśnie ten sklep. Takie działania wymagają od Facebooka zintegrowania formy reklamy kontekstowej z opcją Places, która lokalizuje za pomocą GPS danego użytkownika portalu społecznościowego. Wszystko ma odbywać się na zasadzie „sponsorowanych historii”, czyli takich, w których głównym punktem jest zareklamowanie jakiegoś miejsca, produktu, wydarzenia. Oczywiście, historie tego rodzaju będą pojawiały się pod danym imieniem i nazwiskiem osoby, która zdecydowała się skorzystać z programów sponsorowanych. Wpisy tego rodzaju będą oznaczane logotypami danej firmy.

Jednak to jeszcze nie wszystko, co Facebook przygotowuje w ramach reklamy. Innym rozwiązaniem jest zamieszczanie logotypów na wykonanych przy użyciu firmowych aplikacji zdjęć, animacji i innych. Facebook nazywa tę formę reklamy „Application play”.

W końcu najbardziej denerwujący sposobów promocji – wykupienie przez reklamodawcę na stronie danej osoby wpisów reklamowych bez jego wiedzy. W ten sposób wpis będzie mógł zyskać charakter reklamowy nawet wtedy, gdy nie mieliśmy takiego zamierzenia. Reklama ta, która nazywa się „Page Posts”, wydaje się najbardziej inwazyjna spośród wszystkich.

Facebook poszukuje zatem coraz szerzej zakrojonych metod na zarabianie. Dla zwykłego użytkownika tego rodzaju reklamy z pewnością nie będą mile widziane, z kolei firmy marketingowe już teraz zastanawiają się nad tym, jak dużo będzie można z nich wycisnąć. Możliwości, jakie się szykują w tej kwestii, są naprawdę bardzo szerokie. Chociaż sprzedaż popularnego przycisku „Like” i wprowadzenie większej liczby reklam na Facebooka może nieco osłabić jego pozycję, to jednak zapewne nie spowoduje odpłynięcia dużych rzeszy użytkowników z tego najpopularniejszego portalu społecznościowego.

 

Czy to będzie skuteczne?

Jak wskazują branżowe portale, użytkownicy Facebooka nie będą mieli możliwości wyłączenia takich reklam. Warto jednak zaznaczyć, że chociaż większość osób nie ufa informacjom marketingowym zamieszczanym na FanPage’ach firm, to jednak komentarze swoich znajomych są już dla nich bardziej zaufanym źródłem informacji, zatem skuteczność nowego sponsorowanego przycisku „Like” może być zaskakująco duża. Z pewnością gdyby tak nie było, Facebook w ogóle nie zabierałby się na rozwijanie tego rozwiązania – w końcu wszystkiego, czego dotknie się Zuckerberg przemienia się w złoto!

 

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Na razie nie wiadomo, kiedy mamy przygotować się na tego rodzaju rozwiązania, ponieważ są one jeszcze w fazie projektów. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że rewolucja nastąpi pewnie szybciej niż to przewidywane. Reklama internetowa zresztą już teraz dostępna jest na Facebooku, po wprowadzaniu proponowanych zmian będzie jej po prostu jeszcze więcej. Najbardziej kontrowersyjna jest jednak polityka serwisu w stosunku do reklam, których nie będzie można wyłączyć i niejako będą one miały naśladować zwykle wpisy – miejmy nadzieję, że Facebook zmieni swoje nastawienie i zaoferuje coś bardziej przyjaznego.

Dodaj komentarz

2 komentarzy do “Sponsorowany „Like” na Facebooku?”

  1. kosial79 pisze:

    Facebook to teraz reklamowa potęga.Niedługo statusy będą płatne i będzie sie to opłacać.Kampanie netowe też coraz lepsze.Np Serce i Rozum ma milion fanów.A co sądzicie o kampanii Lidla?Wielka Noc Okazji?Słyszeliście o niej ?Lidl obiecał otworzyć wybrane przez użytkowników sklepy w nocy na kilka godzin,ze specjalnymi rabatami i promocjami,w zamian za 100 fanów na fanpejdżu.Udało im się to w półtora miesiąca i na dniach otwierają wybrane w konkursie sklepy.Moim zdaniem mieli super pomysł,zaangażowali fanów w specyficzny sposób.Co myślicie ?

  2. kosial79 pisze:

    Facebook to taka potęga teraz ze wszystkim moga dyktowac co maja robic:)Taki Lidl ,dzieki swojej kampani,zebral 100 tys fanów i teraz juz otwiera w nocy sklepy ze super promocjami:)

Dodaj komentarz