Niesamowita kampania czyli reklamować Binga

Niesamowita kampania czyli reklamować Binga

Jak połączyć w marketingu rzeczy niepołączalne pokazała agencja Decode 5 przy produkach Microsoft i Roc Nation. Kampania Jay-Z i Microsoftu „Decode” to jedna z najlepszych kampanii zeszłego roku, która zdobyła trzy nagrody w Cannes, w tym Grand Prix w kategorii outdoor. Microsoft i Roc Nation to dwie firmy działające w totalnie odmiennych obszarach rynku. Microsoftu nikomu przedstawiać nie trzeba natomiast Roc Nation to oczywiście wytwórnia muzyczna słynnego amerykańskiego rapera Jay-Z.

 

Decode

Raper Jay-Z wydał w połowie listopada autobiografię „Decoded’’. Książka opisuje życie od dzieciństwa rapera, aż do czasów, gdy stał się sławnym artystom. W swojej biografii Jay-Z opowiada swoją raperską historię i promuje wykonywaną przez siebie muzykę.

Drugim elementem promowanym w kampanii jest należąca do Microsoftu wyszukiwarka Bing. Wyszukiwarka (podobnie zresztą jak Google) daje możliwość oglądania, dzięki zastosowaniu technologii 3D, miast z budynkami, ulicami, parkami. W ten sposób możemy obserwować wystawy w sklepach, samochody, ludzi oczami zwykłego przechodnia. Możemy nawet wejść do wybranych budynków. W skrócie rzecz ujmując możemy odbyć wirtualną wycieczkę po miejscu w którym nigdy fizycznie nie byliśmy.

 

Odkodować Jaya Z

Naczelną ideą kampanii, było przeniesienie treści książki do realnego świata, a  wszystko to miało odbyć się jeszcze zanim książka ukaże się w księgarniach. Aby ten efekt osiągnąć wykorzystana miała być właśnie wyszukiwarka Bing oraz zamieszczone na niej mapy (swoją drogą przyjemniejsze w użyciu od tych googla).

Wybrano kilkanaście miast z całego świata, główna jednak akcja reklamowa była realizowana oczywiście w Nowym Yorku. W miastach umieszczono 320 stron z książki. W ten sposób w wybranych z książki 300 miejscach opublikowano fragmenty autobiografii. Niektóre miejsca z dzieciństwa rapera stworzono na nowo, gdyż już nie istniały, ale wykorzystano, także takie, jak basen, sala gimnastyczna, stół bilardowy, gitara, fortepian, kurtka od Gucciego itp. Kolejne fragmenty, czyli miejsca ujawniano w kolejnych dniach, by podtrzymać zainteresowanie.

Oczywiście dobór miejsc w których pojawiały się kolejne fragmenty książki był kluczowy dla wzbudzenia zainteresowania kampanią. W wywiadzie dla „Fast Company’ autorzy kampanii stwierdzają, że 6 miesięcy zajęło im ustalenie szczegółów oraz omówienie ich z raperem. Jednak nie żałują tego gdyż sukces kampanii i pozytywny odzew rynku z całą pewnością przełoży się na zainteresowanie szerszego grona potencjalnych klientów.

Kolejne podpowiedzi wskazujące gdzie można odnaleźć fragmenty biografii znaleźć można było na specjalne podstronie binga. Odkrywając je użytkownicy wyszukiwarki mogli znajdować  poszczególne miejsca zarówno: online, jak i offline. W pierwszym przypadku przy użyciu Bing Maps, gdzie zwiększając zbliżenie użytkownik mógł chodzić uliczkami i docierać do fragmentów książki. W drugim przypadku – w prawdziwym świecie każdy mógł odnaleźć treść książki. Było to oczywiście zdecydowanie trudniejsze.

Microsoft i jego wyszukiwarka skutecznie połączył artystyczny przekaz książki oraz wirtualno-rzeczywisty internetowy Świat. Wykorzystując sławnego artystę użytkownik z pomocą wyszukiwarki Bing szukał podpowiedzi i poznawał produkty Microsoftu. Miał, więc okazję przekonać się, jak działa Bing i jego mapy.

 

Co z nagrodami?

Nagroda nie wydawała się wyjątkowo atrakcyjna – szczególnie patrząc na cenę, czyli 20 dolarów za książkę „Decoded’’. Nagrodą główną, był bilety na koncert Jay-Z wraz Coldplay w Las Vegas.

 

Jakie są efekty?

Przedstawiając wynik kampanii warto dodać, że akcja Decode Jay-Z była szeroko komentowana. Oprócz artykułów, wywiadów, dyskusji na forach i blogach mieliśmy wypowiedzi artystów pokroju Snoop Dogga, czy wystąpienia Jay-Z w popularnych amerykańskich programach.

W efekcie kampanii średni czas przebywania na stronie Jaya-Z wyniósł aż 11 minut, a Bing zanotował 12‑proc. wzrost odwiedzin w miesiąc i dołączył do dziesiątki najchętniej odwiedzanych witryn na świecie. Autobiografia „Decoded’’ okupowała miejsce na liście bestsellerów, aż 19 tygodni.

W Polsce popularność Jay Z jest z całą pewnością większa niż microsoftowej przeglądarki ciekawe więc kto zyska na niej bardziej. Aktualnie na profilu Jay-Z w Facebooku jest już ponad 9 milionów internautów.

Odwiedź stronę kampanii w portalu bing.

Video
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz